Tînărul pictor Marin Gherasim - fotografiat la sfarsitul anului 1950
Accente
expresioniste 1964 - 1969
Uvedenroden 1968, ulei pe pînza, 65 x 81,5 cm
Colecția artistului
Martiriul lui Horea 1968, guasa pe hîrtie, 44 x 57 cm
Colecția artistului
Tendinte suprarealiste 1967 - 1969
Captivi 1967, ulei pe pînză 65, 5 x 74 cm
sursa: http://clisoteca.mnac.ro/GALERII/GHER002/index.html
Captivi 1967, (Detaliu), ulei pe pînză 65, 5 x 74 cm
Colecția artistului
Teamă 1967, (Detaliu), ulei pe pînză, 65, 5 x 75 cm
Colecția artistului
Captivi (ll) 1967,(Detaliu), ulei pe pînză, 55 x 65, 5 cm
Colecția artistului
Porţi spre necunoscut 1967, ulei pe pînză, 80 x 100 cm
Muzeul de Arta din Buzău
Din Ciclul Proteic 1969 - 1970
Proteic (1) 1969, ulei pe pînză, 85 x 75 cm
Muzeul Național de Artă, București
Colecția artistului
Proteic (11) 1970, (Detaliu), ulei pe pînză, 95 x 110 cm
Colecția artistului
Din Ciclul Urban 1971 - 1973
Homo artifex 1971, ulei pe pînză 80 x 200 cm
Colecție particulară
Prezenta 1 1971, tehnica mixtă pe pînză 180 x 100 x 80 cm
Colecția artistului
Ambient urban 1972, desen pe hîrtie, 24 x 40 cm
Colecția artistului
Prezenta umană 1971, tehnica mixtă pe pînză 200 x 100 cm
Muzeul Național de Artă, București
Din Ciclul Drumul 1973 - 2006
Trepte 1977, tehnica mixtă pe pînză 66 x 80 cm
Colecția artistului
Agora 1975, tehnica mixtă pe pînză, 110 x 110 cm
Colecție particulara din Franţa
Agora 1974 tehnica mixtă pe pînză, 160 x 160 cm
Muzeul de Artă din Bârlad
Cetate de aur 1982, tehnica mixtă pe pînză, 100 x 100 cm
Muzeul Național de Artă Contemporană, București
Cetate-fagure 1982, tehnica mixtă pe pînză, 100 x 100 cm
Muzeul Național de Artă Contemporană, București
Din Ciclul Porţilor
Poarta de aur 1973, tehnica mixtă pe pînză, 100 x 100 cm
Muzeul Național de Artă, București
Poarta 1974, ulei pe pînză, 100 x 81 cm
Prag 1975, tehnica mixtă pe pînză, 184 x 100 cm
Colecția artistului
Poarta 1983, desen pe hîrtie 35 x 50 cm
Colecția artistului
Poarta 2009, ulei si colaj pe pînză, 70 x 65 cm
Poarta de aur, 2010, ulei pe pînză, 100 x 80 cm
Poarta, 1999, ulei pe panza, 80 x 55 cm
Colectie particulara
Poarta, 2011, ulei pe panza 81 x 55 cm
Poarta, 2013, ulei pe panza 80 x 60 cm
Din Ciclul
Absida, 1977 tehnica mixtă pe pînză 160 x 160 cm
Abside, 1977 tehnica mixtă pe pînză 160 x 160 cm (fiecare lucrare)
Muzeul Național de Artă, București
![]() |
Absida eroilor români pentru patrie, 1983, ulei pe pînză, 65 x 65 cm Colecţie particulara |
Absida albă 1984, ulei pe pînză, 161 x 161 cm
Colecția artistului
Absida, 1984, ulei pe pînză, 131 x 131 cm
Colecția artistului
Absida, 1985, ulei pe pînză, 131 x 131 cm
Colecția artistului
![]() |
Cupola argintie 1981, ulei pe pînză, 120 x 120 cm |
Din Ciclul Tronuri
Tron 1977, tehnica mixtă pe pînză 130 x 120 cm
Muzeul Etnologic din Radauti
Synthronon1976, ulei pe pînză, 200 x 100 cm
Colecția artistului
Scaun voevodal 1977,(Detaliu), ulei pe pînză 92, 3 x 80,5 cm
Muzeul de Arta Bacău
Synthronon 1981 (Detaliu), tehnica mixtă pe pînză 120 x 300 cm
Muzeul de Arte Vizuale din Galaţi
Synthronon 1981 (Detaliu), tehnica mixtă pe pînză 120 x 300 cm
Muzeul de Arte Vizuale din Galaţi
Synthronon 1981 (Detaliu), tehnica mixtă pe pînză 120 x 300 cm
Muzeul de Arte Vizuale din Galaţi
Studiu -Tronuri 1983, desen pe hîrtie
Tron tehnica mixtă pe pînză, 90 x 90 cm
Muzeul de Arta din Chişinău
Tron 1999, tehnica mixtă pe pînză 55 x 55 cm
Colecţia de Arta a Vaticanului
Din Ciclul Oraşul
Cetate 1980 (Detaliu), ulei pe pînză 100 x 187 cm
Oraşul - Poliptic 1989 (Detaliu), ulei pe pînză, 130 x 235 cm
Colecția artistului
Oraşul - Poliptic 1989 (Detaliu), ulei pe pînză, 130 x 235 cm
Colecția artistului
Cetate 1993, tehnica mixtă pe pînză, 50 x 50 cm
Colecția Dr. S. C.
Din Ciclul Artheikon - Cămaşă - Scut
Scut alb 1984, tehnica mixtă pe pînză, 65, 5 x 65,5 cm
Scut regasit, 1984, ulei pe pînză, 73 x 73 cm
Artheikon 1997, ulei pe pînză 200 x 90 cm
Muzeul Național de Artă Contemporană, București
Cămaşă 2000, tehnica mixtă pe pînză 115 x 115 cm
Colecția de Arta a Casei Regale a României
Cămaşă 2000, tehnica mixtă pe pînză 115 x 115 cm
Colecția de Arta a Fundaţie Anastasia
Din Ciclul Memoria absidei
Memoria absidei Yo lo vi (Eu am văzut) 2004, ulei si colaj pe pînză 186 x 140 cm
Colecția artistului
Memoria absidei de aur 2004 Memoria absidei de aur 2003
tehnica mixtă pe pînză 55 x 50 cm, Colecția artistului
Memoria absidei 2003, tehnica mixtă pe pînză 55 x 50 cm
Colecția artistului
Memoria absidei 2003, (3 piese), tehnica mixtă pe pînză 55 x 50 cm (fiecare)
Colecția artistului
Memoria absidei 2003, tehnica mixtă pe pînză 55 x 50 cm
Colecția artistului
Martirion 2005, ulei pe pînză, 70 X 65 cm
Colecția artistului
Memoria absidei 2000, ulei pe pânză, 200 x 200 cm
Colecția artistului
Energiile absidei (detaliu) 2003, ulei pe panza, 50 x 50 cm Colecția artistului
Din Ciclul Reconstruirea absidei
Reconstruirea absidei 2004, ulei pe pînză, 70 x 65 cm
Colecția artistului
Reconstruirea absidei 2005, ulei pe pînză, 70 x 60 cm
Colecția A. si G. - R.
Reconstruirea absidei 2005, ulei pe pînză, 150 x 150 cm
Colecția artistului
Reconstruirea absidei 2006, tehnica mixtă pe panza, 150 x 150 cm
Colecția artistului
Reconstruirea absidei 2006, ulei pe panza, 50 x 50 cm
Colecția Pr. I. B.
Reconstruirea absidei (l) 2011, tehnica mixtă pe panza 97 x 97 cm
Reconstruirea absidei (ll) 2011, tehnica mixtă pe panza 97 x 97 cm
Reconstruirea absidei (lll) 2012, tehnica mixtă pe panza 97 x 97 cm
Din Ciclul Înălţarea
turnului 2009-2010
Înălţarea turnului, 2009 ulei pe pînză 161 x 161 cm
Înălţarea turnului, 2009 ulei pe pînză 161 x 161 cm
Ciclul Înălţarea turnului, 2009-2010, 4 piese, ulei pe pînză 161 x 161 cm
Din Ciclul Mont Sainte Victoire
Mont Sainte Victoire, 2012, (Detaliu) ulei pe pînză 60 x 65 cm
Mont Sainte Victoire, 2012, ulei pe pînză 60 x 65 cm
Mont Sainte Victoire (Detaliu),2012, ulei pe pînză 60 x 65 cm
Colecția A. D. M.
Ciclul Mont Sainte Victoire, 2012, 7 piese, ulei pe pînză 60 x 65 cm
Din Ciclul Turn de veghe 2012 - 2013
Turn de Veghe" 2013, tehnica mixtă pe pînză, 97 x 97 cm
Turn de Veghe 2013 (detaliu), tehnica mixtă pe pînză, 97 x 97 cm
Turn de Veghe 2013, tehnica mixtă pe pînză, 97 x 97 cm
Jurnal de atelier – Mărturii ale unui demers.
Fragmente din cartea “Geometria magmei” - jurnal de
pictor, Editura Paralela 45, 2012
„Tot ce există în aceste caiete de însemnări, în acest jurnal
de atelier, este o parte din substanţa care îmi hrăneşte spiritul, imaginile, mă pune în starea de a face. […] Caietele acestea
sunt un laborator în care mă aflu în aşteptarea momentului propice. Nu ştii
niciodată de unde poate veni o sugestie, nici o experienţă nu este de ignorat.”
(Marin Gherasim)
Februarie 1967, p.7
Cred ca valoarea estetică a operei de arta este conţinută
în spiritualitatea ei, în capacitatea de a crea semne de întrebare esenţele,
în posibilitatea de transpunere a privitorului într-o stare de visare si
meditaţie. Nu pot, structural, sa fac o arta de agrement optic, o arta de pure
valenţe decorative, o arta a senzorialului pur.
Fiecare tablou înseamnă pentru mine o nouă încercare de a
cunoaste esenţa lucrurilor, de a mă cunoaste în raport cu ele, este un dramatic
colocviu cu mine si cu lumea.
Noiembrie 1974, p.10
E nevoie sa
se simtă în lucrări o mişcare a sufletului, un palpit. E nevoie de a ajunge la
expresia launtrului.
Boala
picturii de azi este “facutul” tehnica apriorica, manierismului (tehnica
frumoasă în sine dar fără fond).
Trebuie sa
poţi citi în opera omul care a săvîrşit-o,
sa nu ai sentimental penibil ca este produsul unui manechin.
Februarie
1979, p.20
Aspir spre
o “pictura dorica”
Februarie
1980, p.25
Nici
conceptualitate pură, nici instinctualitate pură. Arta sa conţină în expresia
ei fiinţa umană în integralitatea ei: intelect si afectivitate, constient si
inconştient, idée si senzoriu, luciditate si élan vital difuz. Totul pus în
scopul desăvîrşirii morale.
Aprilie
1983, p. 29
Un drum si
o posibila sinteza: MATERIA – GEOMETRIE - LUMINA.
8 Ianuarie
1985, p.33
Geometria
este în pictură mea o metaforă a iluziei ca putem îngheţa “clipa cea repede”,
un semn ca doar în spirit putem fi victoriosi asupra inexorabilei treceri,
schimbări.“Geometria
magmei”, iată un posibil sens generic al picturii mele.
28 Martie
1985, p.34
Arta nu
este un tărîm al certitudinii confortabile(…).
Eperienta
artistului trebuie sa atingă pragul pericolului. Numai asa poate înainta. Un
gînd trebuie dus pana la prăpastia sa si abia apoi este de încercat, salvarea
sa reformulandu-l radical, renascandu-l.
27 Martie
1987, p.39
Pictura - speranta si deznădejdea mea zilnică.
30 mai 1998, p. 59
Singura constanta a picturii mere este nelinistea cautarii sinelui (...)
Singura constanta a picturii mere este nelinistea cautarii sinelui (...)
27 iulie 2001, p.68
Ingerul,
metafizica zborului, metafizica aripii. Un semn al trecerii dintr-o realitate
in alta. Un semn de legatura intre uman, pamantesc si ceresc, divin. Sunt
preocupat de aceasta imagine tainica…
Etimologie,
Kairos inseamna timpul epifaniei, al aratarii (ce se apropie), dar este si un
timp al laudei, doxologiei.
În anii când
la noi se distrugeau biserici, pana în 1989, eu le construiam în chip simbolic
în picturile mele. Tema construcției și a deconstrucției, a
reconstrucţiației, a devenit cu timpul tema centrală
a picturii mele. În multe din imaginile mele recente coexistă emblema, efigia, arheul constructiv al Absidei și agresiunea
asupra ei. Geometria și energia gestului
alert, legea și accidentul, aspirația spre permanent, spre durabil și lucrarea timpului cu urmele ce le lasă în toate, raţionamentul și calmul
edificării (lumea este bine zidită!), dar și entropia universală (ca și violențele istoriei), sunt temele mele de meditație de multă vreme. Pictură este un gest de mărturisire.
13 august 2004, p.95
Vreau sa surprind lumina aceea misterioasa din mine care nu poate fi cuantificata, nu poate fi sesizata de computer, nu poate fi stocata, nu poate intra in "banca de date" numita de unii generic om. Prea adesea se crede ca omul poate fi cuantificat fara rest, ca omul "este suma informatiilor despre om", realitate statistica, cibernetica.13 august 2004, p.95
Vreau sa trec pe panza palpairea aceea tainica de spirit din interiorul meu imposibil de comunicat prin alte mijloace decat cele pe care le folosesc si le asum.
9 mai 2008, p.132
Sa nu ucizi in
ceilalti speranta! Arta, ca si credinta, pot da speranta ca lumea este bine
alcatuita, ca are un sens si o finalitate buna. Artistul, omul de cultura nu
are voie sa introduca raul in lume fara sa-si asume consecintele. Cultura este
si un fapt de moralitate (care nu se confunda cu moralismul didactic)
Pagina de jurnal 1976
Synthronon 1978, desen in tus pe hartie, 100 x 70 cm
Colectia artistului
Pagina de jurnal 1979
Inscriptii pe vatra 1980, desen in tus pe hartie, 35 x 50 cm
Colectia artistului
Invesnicirea vetrei 1983, desen in tus pe hartie, 100 x 70 cm
Pagina de jurnal 2008
Poliptice
Poliptice
Poliptic 1994, tehnica mixta pe panza, 100 x 150 cm
Poliptic 1995, tehnica mixta pe panza, 111 x 150 cm
Muzeul de Arta din Cluj Napoca
Poliptic 1994, ulei pe panza, 160 x 153 cm
Muzeul de Arta din Cluj Napoca
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu